Arbejdsmiljøorganisationen (AMO)

Etablering af Arbejdsmiljøorganisation (AMO)

Når du skal finde ud af hvilken Arbejdsmiljøorganisationsstruktur virksomheden skal have, er det vigtigt at du tager udgangspunkt i hvor mange ansatte der er i virksomheden og vær opmærksom på at der er forskellige niveauer for 1-9 ansatte, 10-34 ansatte eller flere end 35 ansatte.

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af kollegerne. Ledere og ejere må ikke stille op og heller ikke deltage i valget eller have indflydelse på hvem der stiller op eller bliver valgt.

Arbejdsledere udpeges af ledelsen/ejeren til at varetage arbejdsmiljøopgaver på vegne af ledelsen/ejeren.

Arbejdsmiljøorganisationen kan se ud på mange måder, dog skal der være mindst en arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsleder i en arbejdsmiljøgruppe.

Kontaktinformation til AMO

Du er valgt eller peget på efter nærhedsprincippet og det betyder b.la. at du skal være tilgængelig for dine kolleger. Oplys jeres kolleger om hvem der er i Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) ved at synliggøre jeres navn og kontaktoplysninger som mobil og mail evt. sammen med et foto.

Kompetenceudviklingsplan AMO

Hvilke arbejdsmiljøkompetencer har arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdslederen? Hvilke kompetencer skal arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdslederen have på sigt? Dette kan med fordel beskrives i en kompetenceudviklingsplan for AMO.

Organisationsdiagram for AMO

I kan med stor fordel oprette et organisationsdiagram for Arbejdsmiljøorganisationen og synliggør hvordan jeres er sat sammen. Det giver både Arbejdstilsynet og ikke mindst resten af virksomheden et overblik. Jo flere arbejdsmiljøgrupper I har i virksomheden, desto vigtigere er det, at få et overblik.

Opgaver og ansvar

Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdslederen har mange opgaver og dermed også et stort ansvar. Det er derfor vigtigt at få afstemt forventningerne til opgaveløsning og tidsforbrug. Ledelsen skal sætte den nødvendige tid af til både arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdslederen.

 

Roller

AMR/AMIR: Arbejdsmiljørepræsentant  | AL: Arbejdsleder  | AMO: Arbejdsmiljøorganisationen  | AMU: Arbejdsmiljøudvalg  | HAMU: Hovedarbejdsmiljøudvalg

 

Brug for rådgivning eller sparring omkring projekter
eller arbejdsmiljø?

Projekthuset Lebeck
v/Lene Lebeck

Kirkely 9A
6000 Kolding

  +45 51 95 80 80

lene@phll.dk

CVR. 35913289

Udfyld kontaktformularen herunder eller book et møde på telefonnummer 51 95 80 80

Tilbage